Zawieszenie postępowania z powodu prac nad planem ogólnym gminy

Facebook
Twitter
LinkedIn

 

Reforma planistyczna doprowadziła do paraliżu organów wydających decyzje o warunkach zabudowy. Powodem tego jest po pierwsze to, że tylko do końca 2025 roku istnieje możliwość uzyskania bezterminowej decyzji WZ. Drugi i chyba najważniejszy powód jest taki, że od 1 lipca 2026 roku (a jeszcze do niedawna graniczną datą był 31 grudnia 2025 roku) nie będzie możliwe uzyskanie decyzji WZ, jeśli działka nie znajduje się na obszarze uzupełnienia zabudowy przewidzianym w planie ogólnym gminy (POG). Oznacza to, że po tej dacie na wielu terenach uzyskanie decyzji WZ nie będzie możliwe.

W konsekwencji urzędy są zalewane wnioskami, nawet przez inwestorów, którzy nie planowali budowy w najbliższym czasie. W poszukiwaniu rozwiązania tej sytuacji niektóre organy sięgają po możliwość zawieszenia postępowania. Czy słusznie? Czy takie działanie jest zgodne z prawem?

 

.

Prace nad planem ogólnym a wniosek o decyzję WZ

Na ten moment wiele gmin przystąpiło już do prac nad planami ogólnymi. Część z nich ma już gotowy projekt planu, czyli jest już na stosunkowo zaawansowanym etapie prac. Z uwagi na czasochłonność prac istniało ryzyko, że gminy nie zdążą z uchwaleniem POG do końca 2025 roku. Z tego względu termin ten został wydłużony o pół roku.

Jednocześnie tzw. reforma planistyczna nie wprowadziła żadnego przepisu, który ograniczałby lub zakazywał inwestorom wnioskowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy w tym przejściowym okresie.

.

Zawieszenie postępowania w sprawie wydania decyzji WZ

Ogrom wniosków wpływających do urzędów spowodował, że organy próbują sobie z nimi radzić na różne sposoby. Jednym z nich jest zawieszanie postępowań do czasu uchwalenia planu ogólnego gminy.

Praktyka taka jest jednak błędna!

Nie istnieje bowiem przepis, który dawałby podstawę do zawieszenia postępowania w takim wypadku. Jak więc organy uzasadniają takie rozstrzygnięcia? Najczęściej powołują się na art. 62 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, choć przepis ten w ogóle nie odnosi się do procesu uchwalania planu ogólnego.

Niestety taka sytuacja powoduje, że procedura wydania decyzji o warunkach zabudowy ulega wydłużeniu, a inwestor musi się odwoływać do samorządowego kolegium odwoławczego.

.

Prace nad MPZP a możliwość zawieszenia postępowania w sprawie warunków zabudowy

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym organ może zawiesić postępowanie w sprawie wydania decyzji WZ, jeśli w tym czasie prowadzone są prace nad planem miejscowym. Postępowanie może zostać zawieszone na maksymalnie 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy.

Ważne jest to, że przepis nie przewiduje bezwzględnego obowiązku zawieszenia postępowania w takiej sytuacji. Sformułowanie „może” daje wybór, a organ ma swobodę oceny czy zawieszenie postępowanie jest celowe i uzasadnione w danym przypadku.

Ta swoboda nie oznacza, że wójt (burmistrz, prezydent) może dowolnie decydować o zawieszeniu postępowania. W orzecznictwie podkreśla się, że zawieszenie postępowania stanowi zakłócenie prawidłowego toku postępowania i jest odstępstwem od reguły, że po wszczęciu postępowania organ podejmuje wszelkie niezbędne kroki do jak najszybszego zakończenia tego postępowania merytorycznym rozstrzygnięciem. Zgodnie z art. 7 KPA organ powinien załatwiać sprawę w sposób zgodny ze słusznym interesem obywatela, jeśli nie stoi temu na przeszkodzie m.in. interes społeczny.

Jednak praktyka pokazuje, że możliwość zawieszenia postępowania w sprawie decyzji WZ bywa nadużywana. Zdarza się bowiem, że celowo wywoływane i uchwalane są uchwały w sprawie przystąpienia do prac nad planem miejscowym, jednak bez realnego zamiaru przystąpienia do tych prac.

Niewątpliwie w takiej sytuacji zawieszenie postępowania w sprawie decyzji WZ jest nieuzasadnione. Brak jest bowiem realnych szans, że w okresie zawieszenia dojdzie do uchwalenia planu miejscowego, ponieważ proces ten jest to złożony i długotrwały. Tymczasem wszelkie wysiłki w gminach obecnie są skierowane w stronę prac nad planami ogólnymi.

.

Obowiązek podjęcia postępowania i wydania decyzji WZ

W przypadku gdy postępowanie zostało zawieszone, organ bezwzględnie musi podjąć to postępowanie gdy:

  • w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo
  • w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono miejscowego planu lub jego zmiany.

Organ w powyższych wypadkach nie ma swobody i nie może uzależniać rozstrzygnięcia od swojej oceny sprawy.

.

Kancelaria Poznań – prawo budowlane i prawo nieruchomości

Niestety w ostatnim czasie nagminnie wydawane są postanowienia w sprawie zawieszenia postępowania w sprawie decyzji o warunkach zabudowy. W takiej sytuacji konieczne okazuje się złożenie zażalenia do samorządowego kolegium odwoławczego. Wówczas przydatne jest wsparcie prawnika posiadającego doświadczenie w tego typu sprawach.

 

kancelaria prawna poznańMasz pytania dotyczące decyzji WZ?

Potrzebujesz skonsultować swoją sprawę? A może uzyskałeś decyzję odmowną w sprawie warunków zabudowy?

Skorzystaj z konsultacji z prawnikiem od nieruchomości!

Kliknij i umów się na spotkanie w dogodnym dla Ciebie terminie!

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Skontaktuj się ze mną

Wypełnij poniższy formularz kontaktowy, a skontaktuję się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.

OBSŁUGA PRAWNA PRZEDSIĘBIORCÓW

OBSŁUGA BRANŻY DEWELOPERSKIEJ

PROCES INWESTYCYJNO-BUDOWLANY

PRAWO PODATKOWE

PRAWO ADMINISTRACYJNE

PRAWO NIERUCHOMOŚCI